Open Site Navigation
Nedan omnämns den som bokar aktiviteter på Hello World som “Bokaren”.

Allmänna Villkor

Personuppgiftspolicy

Hello World! Ideell Förening, organisationsnummer: 802495-3815 (”Hello World!”) personuppgiftspolicy
Kontaktuppgifter
Postadress: Box 7535
Kontaktperson: Maria Arneng
E-post: info@helloworld.se

Trivselregler

Vid Digitala aktiviteter

För att alla ska trivas på våra aktiviteter, och för att deltagandet skall bli så tryggt och säkert som möjligt, måste du och alla andra deltagare acceptera och följa nedanstående regler.
 

  • Du får inte lämna det digitala mötet utan att först ha inhämtat tillstånd från en ledare på Hello World!.
     

  • Du måste visa respekt för andra deltagare och ledare samt följa ledarnas instruktioner och lyssna till dessa. OBS. Detta gäller även i chatten. Inget SPAM är tillåtet, då får du en varning. Efter två varningar kontaktar vi eventuellt vårdnadshavare och du får lämna aktiviteten.
     

  • Under undervisningen bör mobil och andra webbsidor stängas ner, för att ha fullt fokus på det ledaren går igenom.
     

  • Berätta för din ledare om du behöver avsluta aktiviteten tidigare och/eller om du behöver lämna din dator.
     

  • Inga som helst former av kränkande beteende och mobbning, vare sig i tal eller skrift, accepteras!
     

  • Det är absolut förbjudet att surfa in på webbsidor vars innehåll är av kränkande karaktär och uppenbart inte riktat mot ungdomar och barn, som exempelvis sidor med pornografiskt innehåll, våld eller liknande.
     

  • Regelbrott eller en negativ attityd som förstör upplevelsen för andra deltagare kan leda till omedelbar avstängning. Detta innebär att du får lämna online-mötet i förtid och inte komma tillbaka.
     

Regelbrott och/eller en negativ attityd som förstör upplevelsen för andra deltagare kan leda till omedelbar avstängning från aktiviteten, dvs du kan behöva avsluta i förtid – detta utan att några avgifter återbetalas.

På helloworld.se kan myndiga personer (>18 år) boka biljetter till våra aktiviteter (nedan ”Aktivitet”) till sig själva eller till sina minderåriga barn. I samband med ansökan till en aktivitet blir både vårdnadshavare och deltagare automatiskt medlemmar i Hello World! Medlemskapet är kostnadsfritt. I samband med registreringen godkänner samtliga myndiga medlemmar att Hello World! Ideell Förening behandlar personuppgifter om dem och deras barn i enlighet med Hello World! Personuppgiftspolicy.
Dessa villkor gäller för Hello World!s kostnadsfria aktiviteter.

Allmänt
Bokaren måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd. Bokaren ansvarar för att lämna korrekta och kompletta uppgifter vid registreringen. Hello World! har rätt att makulera bokningar om bokaren har lämnat vilseledande personuppgifter eller om bokaren bryter mot eller kringgår Hello World!s villkor.
Bokaren ansvarar för att deltagaren vid Hello World!s aktiviteter åtar sig att vid alla tidpunkter följa Hello World!s Trivselregler samt godkänner att ledarna vid misstanke om regelbrott har rätt att gå igenom deltagarens tillhörigheter. Bokaren godkänner vidare att regelbrott och/eller en negativ attityd som förstör upplevelsen för andra deltagare kan leda till att deltagaren får avbryta sitt deltagande.

Bokning och antagning
Kursaktiviteterna på Hello World är kostnadsfria. Antalet platser på aktiviteterna är begränsade, därför kan inte alla som ansöker garanteras en plats. Platserna fördelas av Hello World! genom ett urvalsförfarande. Bokaren blir meddelad via epost eller telefon om hen har fått en plats. Tackar Bokaren ja till platsen är bokningen bindande.

Avbokningsregler och no show-avgift
Eftersom antalet platser på aktiviteterna är begränsat förbinder sig Bokaren att, vid förhinder, omedelbart lämna återbud för att kursplatsen ska kunna ges till en annan deltagare.
Hello World! fakturerar en no show-avgift på 300 kronor om en deltagare inte närvarar på aktiviteten och inte heller lämnat återbud senast 24 timmar före aktivitetens start.
Hello World! förbehåller sig rätten att ställa in Aktiviteter vid behov.

Force Majeure
Vid inställd Aktivitet är Hello World! inte ersättningsskyldiga.
Hantering av klagomål
En bokare uppmanas att i första hand vända sig till Hello World! med eventuella klagomål och parterna ska då i första hand försöka nå en ömsesidig överenskommelse. Om parterna inte når en överenskommelse kan köparen vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden.

Kundtjänst
Vid frågor kontakta gärna Hello World!:
E-post: info@helloworld.se
Telefon: 076 762 59 39

Generellt
Som ett led i vår verksamhet och med anledning av de köpvillkor och andra anslutande avtal som du som kund tagit del av, är det nödvändigt att behandla vissa personuppgifter om såväl de barn som önskar delta i vår verksamhet som barnens vårdnadshavare. För att få delta i verksamheten måste både barnet självt samt minst en vårdnadshavare per barn vara medlemmar i föreningen. Att säkerställa en korrekt och säker hantering av dessa personuppgifter är mycket viktigt för oss. Denna personuppgiftspolicy tillsammans med den information som lämnas i samband med anmälan beskriver hur vi i egenskap av personuppgiftsansvarig behandlar personuppgifterna i fråga.

 

Endast vårdnadshavare till ett barn som önskar deltaga i vår verksamhet får lämna barnets personuppgifter till oss. Barnet får alltså inte anmäla sig självt. Vissa uppgifter måste lämnas för att konton för vårdnadshavare samt barn skall kunna skapas, för att en anmälan ska kunna administreras, för att fullgöra vårt kontrakt med dig eller om det enligt lag är ett krav att förse en myndighet med personuppgifter för att fullgöra en rättslig förpliktelse. Andra personuppgifter är frivilliga att lämna till oss där vi ber om ditt uttryckliga samtycke som kan återtas när som helst genom att skicka epost till it@helloworld.se. Vilka uppgifter som är obligatoriska framgår av anmälningsformuläret.


Från tid till annan finns det möjlighet att via helloworld.se anmäla intresse för att få mer information eller att bli kontaktade av oss. Dessa personuppgifter används endast för att kunna tillgodose det anmälda intresset.

Personuppgifter som behandlas
De typer av personuppgifter som vi behandlar är de som du som vårdnadshavare lämnar om ditt barn och dig själv när du gör en anmälan till vår verksamhet, när du uppdaterar eller kompletterar ditt och ditt barns bokningar samt vid andra kontakter med oss.
De obligatoriska uppgifter som vi samlar in avseende dig som vårdnadshavare och i förekommande fall även dig som vuxen stödmedlem utan barn i verksamheten eller i samband med intresseanmälan inkluderar: För- och efternamn, e-post och telefonnummer.
De obligatoriska uppgifter som vi samlar in avseende ditt barn inkluderar: För- och efternamn, personnummer, kön, mobiltelefonnummer, adress samt fototillstånd.


I samband med anmälan till vår verksamhet eller vid andra kontakter med oss har du också möjlighet att välja att lämna ytterligare uppgifter om dig och ditt barn exempelvis om behov av specialkost.

Ändamål och syften med personuppgiftsbehandlingen
Vi använder dessa uppgifter för att hålla ett aktuellt medlemsregister och för att vi skall kunna informera våra medlemmar om föreningens verksamhet samt kalla till årlig föreningsstämma.

 

Vi använder vidare dessa uppgifter för att tillmötesgå intresseanmälningar samt för att kunna ta fram statistik kring och analysera verksamheten (våra berättigade intressen). Du kan protestera mot sådan användning av dina personuppgifter när som helst genom att kontakta föreningen enligt ovan. Vi använder också dessa uppgifter för att kunna administrera anmälan till en aktivitet för att kunna kommunicera med dig i saker som rör den verksamhet du anmält ditt barn till och för att komma i kontakt med ditt barn i samband med verksamheten (vårt fullgörande av avtalet med dig).

 

De uppgifter om ditt barn och dig själv som du väljer att lämna i samband med anmälan till vår verksamhet eller vid andra kontakter med oss, exempelvis om eventuella allergier eller behov av specialkost och mediciner, samt sådana andra uppgifter om ditt barn som du väljer att lämna använder vi till att kunna registrera ditt barn för en specifik aktivitet, för att hitta lämpliga rumskamrater vid övernattning, för att vid behov kunna komma i kontakt med ditt barn i samband med verksamheten, för att se till att ditt barn får rätt kost och, vid behov, får hjälp med att ta sina mediciner och i övrigt för att säkerställa att ditt barn får en så trevlig och säker upplevelse som möjligt hos oss (vårt berättigade intresse). Du kan protestera mot sådan användning av dina personuppgifter när som helst.

Om personuppgiftsbehandlingen ändras för något av de syften som anges ovan kommer vi att omgående informera dig om sådana ändringar och hur det påverkar dig.

Personuppgiftsbiträden
De personuppgifter som vi behandlar om dig och ditt barn kan komma att lämnas ut till bolag med säte exempelvis i Sverige eller USA, som Hello World! anlitar för att utföra tjänster åt Hello World!, exempelvis IT-tjänster som hosting via Amazon Web Services, kommunikationstjänster via Slack, Trello Inc och övriga tjänster som behövs för att kunna bedriva verksamheten. Dessa så kallade personuppgiftsbiträden kan då komma att behandla personuppgifterna i enlighet med de instruktioner som Hello World! lämnar, och är skyldiga att behandla personuppgifter utifrån samma säkerhetsnivå som Hello World! behandlar uppgifterna.


I samband med anmälan till Kids Hack Day behandlas personuppgifter av Confetti Technology AB (vänligen se "Köpvillkor") och Confetti är således ansvarigt för sådan personuppgiftsbehandling enligt dataskyddsregler och policys tillämpliga på Confetti.

Säkerhet i samband med behandlingen
Vi ser till att använda de säkerhetssystem som krävs för att hålla dina personuppgifter konfidentiella och säkra från obehörig åtkomst, obehörigt röjande till någon annan samt andra risker förknippade med otillåtet personuppgiftsröjande. Hello World! ska vidta tillämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa detta samt regelbundet uppdatera och testa säkerhetssystemen. Personal på Hello World! ska vara informerade om hur personuppgiftsbehandlingen ska ske enligt Personuppgiftslagen (1998:204) och EU:s Dataskyddsförordning (2016/679) (GDPR) och sköta personuppgiftsbehandlingen i förenlighet med denna Personuppgiftspolicy.

Information och tillgång till personuppgifter
Du har rätt att kostnadsfritt få besked om vilka personuppgifter som vi sparat om dig och ditt barn och om du begär det, få rättat eller raderat uppgifter som vi sparat och som är felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Du har också rätt att be oss överföra dina uppgifter i ett allmänt använt och maskinläsbart format till dig eller en annan personuppgiftsansvarig.

Lagringstider av personuppgifter
Uppgifter som endast är lämnade i samband med bokning till en aktivitet raderas regelbundet av Hello World! för avslutade aktiviteter.
Uppgifter som du lämnat för anmälningar (utöver särskilt lämnade uppgifter för särskild aktivitet) till vår verksamhet, samt uppgifter i intresseanmälningar raderar vi enligt vad som uppställs som krav i lag.
Regelbunden registervård och radering av personuppgifter inkluderar
Inaktivering av konton för barn som varit medlemmar i minst 3 år men som ej deltagit i verksamheten under de senaste 3 åren
Inaktivering av konton för vuxna som varit medlemmar i minst 2 år men som ej har några aktiva barnkonton kopplade till sig
Anonymisering av samtliga konton som varit inaktiverade i minst 2 år.

Rätten att inge klagomål till tillsynsmyndighet
Om du har klagomål kring personuppgiftsbehandlingen enligt denna personuppgiftspolicy kan du vända dig till Datainspektionen (https://www.datainspektionen.se/​

Vid Fysiska aktiviteter

För att alla ska trivas på våra aktiviteter, och för att deltagandet skall bli så tryggt och säkert som möjligt, måste du och alla andra deltagare acceptera och följa nedanstående regler.
 

  • Du får inte lämna området/evenemangslokalen utan att först ha inhämtat tillstånd från en ledare på Hello World!.
     

  • Du måste visa respekt för andra deltagare och ledare och följa ledarnas instruktioner.
     

  • Var noga med att visa respekt för andra ungdomars, ledares och Hello World!s utrustning och tillhörigheter, om du använder dessa.
     

  • Under gemensamma aktiviteter och under undervisningen får mobiltelefon användas endast om ledarna ger tillstånd till det.
     

  • Inga som helst former av kränkande beteende och mobbning, vare sig i tal, handling eller ute på nätet accepteras.
     

  • Det är absolut förbjudet att surfa in på webbsidor vars innehåll är av kränkande karaktär och uppenbart inte är riktat mot ungdomar och barn, som exempelvis sidor med pornografiskt innehåll, våld eller liknande.
     

  • Alkohol, tobak, droger och vapen (inklusive knivar) är självklart förbjudet på alla sätt och vis.
     

  • Vid badmöjligheter: Det är förbjudet att bada utan tillsyn av ledare.
     

  • Vid övernattning: Du får inte lämna övernattningsbyggnaden mellan ”nattning” och ”väckning” utan att ha fått tillstånd från ledare eller annan ansvarig. När ledarna har meddelat att det är sovdags ska det vara tyst och släckt och du ska befinna dig på ditt rum.
     

Regelbrott och/eller en negativ attityd som förstör upplevelsen för andra deltagare kan leda till omedelbar avstängning från aktiviteten, dvs du kan behöva åka hem i förtid och inte få möjlighet att komma tillbaka.